KNVB-partner ALBERT HEIJN motiveert jeugd om meer fruit te eten bij het sporten
KNVB-partner Albert Heijn lanceert maandag een campagne om voetballende kinderen te stimuleren meer fruit te eten. De campagne draagt de naam ‘Teamfruit’ en richt zich op een duurzame gedragsverandering onder de jongste sporters.
Vanaf maandag kunnen jeugdteams in het hele land gratis een ‘Teamfruit’-bak aanvragen via ah.nl/teamfruit en geeft Albert Heijn elke week 100 teams een volle bak fruit mee naar hun wedstrijd. Voetbalploegen die meedoen, dingen bovendien automatisch mee naar allerlei leuke prijzen, zoals kaartjes voor het Nederlands elftal.
Via de app Voetbal.nl, al veelvuldig gebruikt door voetballend Nederland, kunnen teams zich aanmelden en coördineren wie er wekelijks verantwoordelijk is voor het fruit. Het uiteindelijke doel is dat ‘Teamfruit’ net zo vanzelfsprekend wordt als het regelen van bijvoorbeeld de schone shirtjes. Op die manier raken de jongste voetballertjes eraan gewend om op een gezonde manier hun energie aan te vullen, zo is de gedachte.
Verbindende kracht
“Wij willen de verbindende kracht van voetbal gebruiken om een positieve verandering teweeg te brengen onder kinderen”, aldus Johan van der Zanden, directeur marketing en communicatie bij Albert Heijn. “Daarom richten we ons samen met de KNVB op de jeugdvoetballers van Nederland en stimuleren ze om een lekker stukje fruit te eten in de rust of na de wedstrijd. Iets dat past bij de missie van Albert Heijn: samen beter eten bereikbaar maken, voor iedereen.”
“Voetbal brengt jaarlijks honderdduizenden kinderen samen”, zegt Dave Dekker, directeur commercie KNVB. “Bij de verenigingen bewegen ze gezond, leren te voetballen en om als een team met elkaar om te gaan. Wanneer ze ook meekrijgen om gezond fruit te eten dan is dat extra mooi. Wij zijn heel blij met deze actie van Albert Heijn.”
Bijdrage
Eten van fruit tijdens of na het sporten wordt aangeraden door verschillende instanties, zoals het Voedingscentrum en door de KNVB zelf. Toch eet slechts minder dan de helft (44 procent) van de kinderen tot 12 jaar elke dag voldoende fruit. Onder middelbare scholieren is dat aantal nog lager: slechts 31 procent van hen eet dagelijks fruit. Albert Heijn wil samen met de KNVB hier iets aan doen. De campagne ‘Teamfruit’ is bedacht om een bijdrage te leveren aan een gezonde levensstijl en een verantwoorde sportomgeving.
Albert Heijn is al op verschillende manieren betrokken als supporter van voetballend Nederland: de supermarkt heeft een intensieve samenwerking met de KNVB en is hoofdsponsor van KNVB Schoolvoetbal, waar jaarlijks zo’n 200.000 kinderen aan deelnemen.